FederacjaAktualnościW gronie ekspertów o przyszłości – piłkarski foresight strategiczny Powrót

AktualnościFederacja

W gronie ekspertów o przyszłości – piłkarski foresight strategiczny

 09 / 09 / 25 Autor: PZPN
W gronie ekspertów o przyszłości – piłkarski foresight strategiczny

Jak będzie się zmieniał świat i otoczenie piłki nożnej? Jakie trendy będą w największym stopniu wpływały na polski futbol? Jakie są możliwe scenariusze dla naszej dyscypliny w kolejnych latach?  Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi w gronie wybitnych gości zaproszonych na warsztat ,,Przyszłość polskiej piłki nożnej".


7 września w Chorzowie przy okazji meczu Polska – Finlandia odbył się organizowany przez PZPN warsztat, będący elementem projektu „Twoja piłka, Twój głos”. Trwający już kilka miesięcy projekt badawczy służy zebraniu wiedzy i opinii ze środowiska piłkarskiego oraz jego otoczenia na temat wyzwań i potrzeb kluczowych dla przyszłości polskiej piłki. Pozyskane informacje stanowić będą fundament do opracowania strategii rozwoju polskiej piłki nożnej na lata 2026-2030.

Spotkanie zorganizowane w niedzielę w Chorzowie prowadzone było z wykorzystaniem metodyki foresight służącej analizie trendów, prognoz i hipotez dotyczących przyszłości. Założenia spotkania przybliża Przemysław Prętkiewicz, Dyrektor Departamentu Piłki Amatorskiej (Grassroots) w PZPN. – Jesteśmy na warsztatach, które zatytułowaliśmy „przyszłość polskiej piłki nożnej”. Chcemy nakreślić scenariusze tego, jak w kolejnych latach będzie się zmieniał i  spojrzeć na to z innych troszeczkę perspektyw, niż ta wewnątrz-piłkarska. Zaprosiliśmy ekspertów ze świata sportu, ale spoza piłki nożnej: obszarów technologii, gamingu, psychologii, edukacji czy mediów społecznościowych. Grono osób, które mają ogromne doświadczenie i szerokie spojrzenie, a przez to mogą spojrzeć na nasze środowisko, jego otoczenie, na świat i na piłkę nożną z bardzo wielu różnych perspektyw. Dzięki tym perspektywom chcemy podyskutować o tym, jakie zjawiska, jakie wyzwania, jakie problemy musimy zaadresować, myśląc strategicznie o rozwoju naszej dyscypliny – tłumaczy.

Jednym z zaproszonych gości był Robert Korzeniowski, były wybitny sportowiec, czterokrotny mistrz olimpijski, dzisiaj odpowiedzialny za niezwykle ważny obszar działania w Ministerstwie Sportu i Turystyki. – Dyskusja na temat przyszłości polskiej piłki znakomicie się wpisuje w ogóle w dyskusję na temat strategii rozwoju polskiego sportu. W tym zakresie współpracuję z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Ta strategia ma sięgać do roku 2040 i piłka nożna jest tą najbardziej kluczową, fundamentalną dyscypliną, która aktywuje największą część młodzieży. Dzisiejsza konfrontacja poglądów, wyłuszczenie tego, co będzie ważne, trendów, co potencjalnie może służyć rozwojowi piłki nożnej, jest jednocześnie dyskusją o rozwoju polskiego sportu w ogóle – podkreśla.

Nowa strategia polskiej piłki nożnej będzie obejmowała okres do 2030 roku, ale oczywiście spojrzenie w przyszłość sięga dalej, bowiem staramy się patrzeć poza ten horyzont i dostrzegać zjawiska, które dopiero nadejdą. O tym jakie one mogą być, wspomniał m.in. Łukasz Chwieduk, znany jako Luki Poland, youtuber niezwykle popularny wśród dzieci i młodzieży. – Myślę, że jest więcej szans niż zagrożeń. Mieliśmy bardzo dynamiczny rozwój social mediów i nie byliśmy w stanie go skontrolować, a teraz będziemy wiedzieli jak do tego podejść, żeby te social media troszeczkę uporządkować. Oczywiście z pożytkiem dla dzieciaków i przede wszystkim dla rodziców. Myślę, że w ogóle ten cały świat jest sinusoidą, teraz będziemy bardziej wchodzić w modę i „ziomeczkować”, a potem znowu musimy stworzyć posągi niedostępnych ludzi w postaci piłkarzy i sportowców, bo będą wszyscy zbyt dostępni – analizuje.

Na jeszcze inne zjawiska zwróciła uwagę Roma Düm, wykładowca na kierunku E-sport na Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie i specjalistka w dziedzinie gamifikacji. – 10 lat to sporo, ale myślę, że świat będzie wyglądał podobnie. Na pewno zmieni się forma konsumpcji tego sportu, bo wiele jej rzeczywiście oglądamy przed ekranami. Boję się trochę zjawiska betingu wśród dzieci, bo powinniśmy być na trybunach, a nie przed komórkami, ale mam nadzieję, że aktywność PZPN-u zmieni to i pomoże temu, żeby znowu sport był atrakcją dla młodzieży i żeby rodzice rozumieli jego potęgę – mówi.

Perspektyw jest co najmniej tyle, ilu zaproszonych uczestników. Taka jednak idea przyświecała warsztatom, żeby skonfrontować kilka różnych światów i punktów widzenia, a potem szukać wspólnych działań i rozwiązań. Przed Polskim Związkiem Piłki Nożnej jeszcze seria spotkań, warsztatów i dyskusji z interesariuszami, które wpłyną na kształt przyszłej strategii i pomogą wyznaczyć cele na kolejne lata oraz narzędzia do ich realizacji.

Regulamin Newslettera
pobieranie strony...
Newsletter - zapisz się!
regulamin
Zapisz się
Wideo