FederacjaAktualnościKluczowe obszary działalności PZPN w 2024 roku  Powrót

AktualnościFederacja

Kluczowe obszary działalności PZPN w 2024 roku

 16 / 01 / 25 Autor: PZPN
Kluczowe obszary działalności PZPN w 2024 roku

Podczas wizyty prezesa Polskiego Związku Piłki Nożnej Cezarego Kuleszy w województwie śląskim rozmawiano m.in. o najważniejszych działaniach federacji w minionym roku. Zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej praca wymagała pełnego zaangażowania w poczuciu odpowiedzialności za rozwój polskiego futbolu. Skupiamy się na pięciu kluczowych obszarach.


1. Rozwój piłki młodzieżowej i liczne awanse na turnieje mistrzowskie.

Na początku 2024 roku, po marcowych barażach, cieszyliśmy się z awansu reprezentacji Polski seniorów na mistrzostwa Europy w Niemczech. Biało-czerwoni wywalczyli prawo gry w piątym z rzędu wielkim turnieju międzynarodowym i już drugi za obecnej kadencji zarządu PZPN. Pod koniec roku świętowaliśmy zaś historyczny awans na kobiece Euro reprezentacji dowodzonej przez selekcjonerkę Ninę Patalon.

Wiele radości i satysfakcji dostarczyły nam także reprezentacje młodzieżowe. Kadra do lat 21 prowadzona przez trenera Adama Majewskiego awansowała na Euro 2025, które odbędzie się na Słowacji. To pierwsza promocja drużyny w tej kategorii wiekowej na europejski czempionat od pięciu lat i drugi awans w ciągu ostatnich 30 lat.

Reprezentacja Polski U-17 kobiet wywalczyła trzecie miejsce mistrzostw Europy, a także po raz pierwszy w historii awansowała na mistrzostwa świata. W turnieju rozgrywanym w Dominikanie dotarła aż do ćwierćfinału. Kadra do lat 17 mężczyzn po raz trzeci z rzędu zakwalifikowała się zaś na mistrzostwa Europy i na turnieju rozgrywanym na Cyprze doszła do ćwierćfinału. 

Poza pierwszymi kadrami narodowymi kobiet i mężczyzn, PZPN prowadzi aż 15 innych profesjonalnych reprezentacji. Opiekują się nimi sztaby szkoleniowe, w skład których wchodzi aż 170 wykwalifikowanych specjalistów. Wspieranie rozwoju talentów to nie tylko organizacja treningów i meczów – w minionym okresie sprawozdawczym przeprowadziliśmy aż 110 akcji szkoleniowych, które przyczyniły się do rozwoju umiejętności zawodników i zawodniczek. W 140 meczach międzypaństwowych udział wzięło 290 piłkarzy i 160 piłkarek, co podkreśla skalę działań i zaangażowanie PZPN w budowanie przyszłości polskiego futbolu.

2. Dynamiczny rozwój piłki kobiecej. Historyczny awans reprezentacji kobiet na mistrzostwa Europy. Sukcesy kadry U-17.

Minione dwanaście miesięcy to dynamiczny rozwój kobiecego futbolu, który jest jednym z kluczowych filarów strategii PZPN. To jednocześnie drugi rok realizacji ogłoszonej w lutym 2023 roku „Strategii Piłki Nożnej Kobiet w Polsce na lata 2022-2026”. Naznaczony on został przede wszystkim pierwszym w historii awansem reprezentacji Polski na mistrzostwa Europy. W ubiegłym roku Gdańsk stał się domem kobiecej kadry. To właśnie na Polsat Plus Arenie został również pobity rekord frekwencji na meczu reprezentacji Polski kobiet. Podczas pierwszego starcia z Austrią w finale baraży o Euro na trybunach w Gdańsko zasiadło 8449 kibiców.

Drużyna narodowa na mistrzostwach Europy 2025 zmierzy się w fazie grupowej z Niemkami, Dunkami oraz Szwedkami. – To historyczny moment, ponieważ nasza reprezentacja po raz pierwszy zakwalifikowała się na kobiece Euro. Selekcjonerka Nina Patalon zbudowała zgraną drużynę, która w barażach z Rumunią i Austrią pokazała, że potrafi walczyć na najwyższym poziomie. Na turniej do Szwajcarii pojedziemy, aby zaprezentować jak najlepiej, ale także po to, by zdobywać bezcenne doświadczenie. Tylko grając z najlepszymi możemy podnosić swoje umiejętności i przygotowywać się do kolejnych wyzwań – powiedział po losowaniu grup Euro prezes PZPN Cezary Kulesza.

Podczas grudniowej gali z okazji 105-lecia federacji szef polskiej piłki ogłosił także, że do grona Klubu Wybitnego Reprezentanta oficjalnie dołączają również kobiety – byłe i obecne reprezentantki Polski, które rozegrały 80 i więcej spotkań w seniorskiej reprezentacji oraz zawodniczki, które do 12 grudnia 2013 roku wystąpiły w co najmniej 60 meczach w najważniejszej kadrze kobiet (wtedy obowiązywał taki limit). Zarząd PZPN chciał w ten sposób uhonorować najwybitniejsze polskie piłkarki.

Jak już wspomnieliśmy, na mistrzostwach Europy w Szwecji ze świetnej strony pokazała się reprezentacja Polski kobiet do lat 17. Biało-czerwone zostały trzecią drużyną Starego Kontynentu i po raz pierwszy w historii piłki nożnej kobiet w Polsce wywalczyły awans na mundial. Kadra selekcjonera Marcina Kasprowicza była jedną z rewelacji turnieju w Dominikanie i dotarła aż do ćwierćfinału rozgrywek, w którym przegrała 0:1 z Koreą Północną, późniejszym triumfatorem mistrzostw świata.

PZPN kontynuował działania związane z dalszym rozwojem rozgrywek ligowych, wspierał piłkarki i kluby. W Orlen Ekstralidze podwojono pulę nagród finansowych. Analogicznie wprowadzono mechanizm nagród dla klubów w Orlen 1. Lidze. Kolejnym krokiem było przyjęcie przez Zarząd PZPN w marcu 2024 roku uchwały w sprawie ustalenia kwot przysługujących klubom z tytułu praw marketingowych i telewizyjnych na sezon 2024/2025.

PZPN oraz Wojewódzkie Związki Piłki Nożnej organizowały także festiwale piłki nożnej dla dziewcząt w ramach kampanii „Dziewczyny. Drużyna nie tylko na boisku". Ich celem jest promowanie futbolu wśród młodych dziewcząt i zachęcanie ich do aktywnego uczestnictwa w tej dyscyplinie sportu.

Powierzenie federacji organizacji młodzieżowych ME i MŚ to również dowód uznania naszych wysiłków i zaangażowania w rozwój piłki nożnej kobiet. To też kolejny krok milowym na drodze do realizacji „Strategii Piłki Nożnej Kobiet”.

3. Polska gospodarzem prestiżowych meczów międzynarodowych.

14 sierpnia 2024 roku w Warszawie odbył się mecz o Superpuchar UEFA. Na starcie zwycięzcy Ligi Mistrzów z triumfatorem Ligi Europy patrzył cały świat. Drużyny Realu Madryt i Atalanty BC stworzyły na PGE Narodowym bardzo dobre widowisko, a wszyscy podkreślali, że wydarzenie jest zorganizowane na najwyższym poziomie. To powód do satysfakcji dla polskiej federacji, która po raz kolejny została obdarzona wielkim zaufaniem ze strony UEFA. 

To również dowód, że PZPN jest dla całej społeczności piłkarskiej wiarygodnym i sprawdzonym partnerem. Rzadko się bowiem zdarza, by organizację tak wielu imprez międzynarodowej rangi powierzano tej samej federacji. 

400mm.pl

W 2025 roku w Polsce odbędzie się finał Ligi Konferencji UEFA, a także mistrzostwa Europy kobiet do lat 19. W 2026 roku PZPN zorganizuje zaś mistrzostwa świata kobiet do lat 20. Federacja zgłosiła też swoją kandydaturę na gospodarza finału Ligi Mistrzyń w sezonie 2026/2027, a także gospodarza mistrzostw Europy kobiet zaplanowanych na 2029 rok.

Organizacja takich wydarzeń jest jednym z celów PZPN, które są konsekwentnie realizowane i które będą realizowane w przyszłości. Jest to świetna forma promocji piłki nożnej, federacji, ale także całego naszego kraju.

4. Rozwój programów edukacyjnych dla najważniejszych osób w systemie szkoleniowym.

Kluczowym elementem strategii federacji jest również edukacja. Związek intensywnie inwestuje w podnoszenie kwalifikacji trenerów, skautów, dyrektorów sportowych i innych osób budujących kadry piłkarskie na wszystkich szczeblach – od trenerów pracujących z najmłodszymi dziećmi, po tych, którzy prowadzą drużyny seniorskie. Federacja ściśle współpracuje w tym zakresie z Wojewódzkimi Związkami Piłki Nożnej, a także z klubami.

Departament Szkolenia i Reprezentacji Narodowych PZPN skoncentrował się na wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, odpowiadając tym samym na narastające potrzeby rynku piłkarskiego. Do realizowanych działań należało wprowadzenie i rozwijanie specjalistycznych kursów edukacyjnych (dyrektora sportowego, dyrektora akademii, trenera przygotowania motorycznego, analityka piłkarskiego, skauta, trenera bramkarzy), które znacząco wypełniły braki w krajowym systemie edukacji piłkarskiej. Efekty pracy specjalistów wyedukowanych przez PZPN widać w codziennej pracy klubowej (profesjonalizacja struktur, tworzenie systemów skautingowych, specjalizacja w poszczególnych obszarach pracy).

Kurs dyrektora sportowego PZPN w dwóch ostatnich edycjach ukończyło 48 absolwentów, a kurs dyrektora akademii – 51. Kurs trenerski UEFA PRO to 20 absolwentów, UEFA Elite Youth A –  48 absolwentów, a kurs UEFA Goalkeeper A – 16. Ogromnym zainteresowaniem w ciągu dwóch ostatnich edycji cieszyły się również organizowane przez federację Ogólnopolskie Konferencje Trenerów w wielu specjalizacjach: UEFA PRO (680 uczestników), Edukatorzy (420 uczestników), OKT Goalkeeper (314 uczestników), OKT piłki nożnej kobiet (281 uczestników), OKT Futsal (250 uczestników), OKT Elite Youth A/CLJ (338 uczestników), OKT Skauting (228 uczestników) czy OKT Certyfikacja (638 uczestników). Regularne kursy, warsztaty i szkolenia przygotowywane są w oparciu o najnowsze metodyki, aby trenerzy mogli stale podnosić swoje kompetencje.

5. Wzrost wartości marketingowej federacji. Efektywne zarządzanie relacjami ze sponsorami.

Najlepszą recenzją dla ładu korporacyjnego panującego w PZPN jest fakt, że federacja tak efektywnie nawiązuje oraz utrzymuje relacje z otoczeniem biznesowym. W mijającym roku z powodzeniem zrealizowano szereg działań medialnych, marketingowych i sponsoringowych, mających na celu rozwój, a także promocję piłki nożnej w Polsce. W ostatnim roku przedłużyliśmy umowę z Grupą InPost, liderem wśród platform dostaw dla e-commerce w Europie, która pozostała Sponsorem Strategicznym Reprezentacji Polski. 

Decyzję o kontynuacji współpracy z PZPN podjęła także firma Tarczyński oraz marka Staropolanka. Cały czas rozwijamy również wspólne działania z Jeronimo Martins, właścicielem sieci sklepów Biedronka, oraz marką Nike.

Federacja pozyskała też nowych sponsorów i partnerów komercyjnych, co pozwoliło na rozwój zarówno męskich, jak i żeńskich drużyn narodowych, kadr młodzieżowych oraz rozgrywek klubowych. Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski oraz Sponsorem Strategicznym Polskiej Piłki Dziecięcej i Młodzieżowej została w 2024 roku firma Kuchnia Vikinga. Oficjalnym partnerem Reprezentacji Polski stał się zaś wiodący producent elektroniki użytkowej TCL, a także Carolina Car Company, jedna z największych grup dealerskich w Polsce, od 25 lat związana z marką Toyota.

Współpraca PZPN z Foodcare, czołową polską firmą z branży spożywczej, zakłada również działania wykraczające poza pierwszą reprezentację. Marki 4MOVE oraz BLACK zyskały tytuły oficjalnych sponsorów polskich sędziów, a marka FRUGO została sponsorem tytularnym Turnieju Gry 1x1, którego główną ideą jest promowanie indywidualnych zdolności młodych zawodników oraz kształtowania ich odwagi na boisku. Stale rozwija się również Puchar Tymbarku, największy w Europie turniej piłkarski dla dzieci, w którym udział wzięło ponad 80 reprezentantek i reprezentantów Polski.

Polski Związek Piłki Nożnej oraz marka Betclic zawarły największą umowę sponsoringową w historii klubowych rozgrywek organizowanych i prowadzonych przez piłkarską centralę. Od 1 lipca 2024 roku rozgrywki drugiego, trzeciego i czwartego poziomu rozgrywkowego mężczyzn w Polsce noszą nazwę Betclic 1. Ligi, Betclic 2. Ligi oraz Betclic 3. Ligi. Umowa obowiązuje  przez najbliższe cztery lata, aż do zakończenia sezonu 2027/2028, a wsparcie finansowe obejmuje aż 108 klubów z tych lig. Nigdy wcześniej tak duża liczba profesjonalnych drużyn piłkarskich w Polsce nie była objęta wsparciem jednego podmiotu.

W 2024 roku została również znacząco rozszerzona współpraca między Polskim Związkiem Piłki Nożnej a Telewizją Polską. Nowa umowa, zawarta do 2027 roku, przewiduje transmisję łącznie 482 meczów piłkarskich rocznie, w tym mecze Betclic 1. Ligi, Betclic 2. Ligi, a także rozgrywki Pucharu Polski, Orlen Ekstraligi kobiet, finału Orlen Pucharu Polski kobiet, Superpucharu oraz meczów reprezentacji. Umowa spełnia misję popularyzacji piłki nożnej, poprzez nadawcę o zasięgu ponad 85% polskich domostw, a także zwiększa wartość komercyjną samych rozgrywek. Współpraca zakłada transmisję w TVP min. 100 meczów reprezentacji Polski, 927 meczów Betclic 1. Ligi (transmitowane wszystkie mecze), 519 meczów Betclic 2. Ligi, 99 meczów Pucharu Polski, 66 meczów Orlen Ekstraligi kobiet.

Regulamin Newslettera
pobieranie strony...
Newsletter - zapisz się!
regulamin
Zapisz się
Wideo