AktualnościFederacja
Konferencja Polskiego Związku Piłki Nożnej
Przed rozpoczęciem uroczystej Gali 105-lecia Polskiego Związku Piłki Nożnej w hotelu Double Tree by Hilton w Warszawie odbyła się czteropanelowa konferencja, poruszająca szeroką tematykę związaną z polskim futbolem.
W pierwszej odsłonie konferencji z uczestnikami swoimi spostrzeżeniami podzielili się Przemysław Prętkiewicz, Dyrektor Departamentu Piłki Amatorskiej PZPN, dr hab. Mateusz Juchniewicz (Senior Expert Siltro Consulting) oraz Dawid Prokopowicz (Senior Sales Consultant Google). Wszyscy prelegenci wprowadzili gości konferencji w nową strategię Polskiego Związku Piłki Nożnej. – Chcemy przygotowywać strategię związku biorąc pod uwagę to, jak futbol będzie się zmieniał. Nie możemy tutaj mówić o rewolucji, ale harmonijnym rozwoju, zgodnie z duchem czasu – powiedział Przemysław Prętkiewicz. – Strategię rozumiemy jako zaangażowanie środowiska, nie jako dokument. Wiemy, jak wygląda nasza wizja rozwoju na kolejne lata i pragniemy, by był to rozwój polskiej piłki nożnej, a nie Polskiego Związku Piłki Nożnej – dodał.
– Dobra strategia nie może powstać w zaciszu gabinetów. To zbyt poważna kwestia dla organizacji. Trzeba wsłuchać się w głos różnych środowisk i badania służą właśnie zaproszeniu do rozmów, a nie tworzeniu statystyk – podkreślił dr hab. Mateusz Juchniewicz. Prelegenci pierwszego panelu poruszyli także kwestie dotyczące nowoczesnej technologii w piłce nożnej, zmiany regulaminów i zasad, a także zmieniającego się spojrzenia na futbol przez kibiców. Pokusili się także o predykcję, jak może wyglądać piłka nożna w 2030 roku.
Drugi panel konferencji nosił tytuł „Międzynarodowe imprezy sportowe w Polsce – dziedzictwo i wymierne wartości dla wielu”. W gronie prelegentów znaleźli się Łukasz Wojtowicz, Szef Biura Dyrektora Generalnego UEFA Events oraz Marek Doliński, Dyrektor Departamentu Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury PZPN. Skupili się oni na omówieniu doświadczenia Polski w organizacji dużych wydarzeń rangi UEFA oraz FIFA, takich jak mistrzostwa Europy UEFA EURO 2012, finał Ligi Europy UEFA 2015, Mistrzostwa Europy UEFA EURO U-21 2017, Mistrzostwa Świata FIFA WORLD CUP U-20 2019 czy finał Ligi Europy UEFA 2021.
Prelegenci skupili się także na fakcie, że Polska tylko w 2023 roku została mianowana gospodarzem aż czterech wielkich imprez rangi międzynarodowej. Pierwszą z nich – mecz o Superpuchar UEFA pomiędzy Realem Madryt i Atalantą BC – mamy już za sobą. W 2025 roku we Wrocławiu zostanie rozegrany finał Ligi konferencji UEFA, a także mistrzostwa Europy UEFA Kobiet do lat 19. Rok później Polska będzie organizatorem mistrzostw świata FIFA Kobiet do lat 20. Ponadto PZPN zgłosił kandydaturę do organizacji seniorskich mistrzostw Europy kobiet, zaplanowanych na 2029 rok, a także finału Ligi Mistrzyń w sezonie 2026/2027.
– Rzadko się zdarza, by organizację tak wielu imprez międzynarodowej rangi powierzano tej samej federacji. Jesteśmy dla całej społeczności piłkarskiej wiarygodnym i sprawdzonym partnerem. To dla PZPN wielki powód do dumy. Organizacja takich wydarzeń to nie tylko reklama federacji, ale i całego naszego kraju – powiedział Marek Doliński.
Dyrektor DOiBI PZPN podkreślił też, że bardzo ważny dla federacji jest rozwój futbolu kobiecego. – Piłka nożna kobiet jest jednym z czterech priorytetowych filarów PZPN. Powierzenie organizacji młodzieżowych ME i MŚ to dowód uznania naszych wysiłków i zaangażowania w rozwój piłki nożnej kobiet – podkreślił.
W trzeciej części gośćmi byli Piotr Borys (Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki), Hannu Tihinen (High-Performance Specialist FIFA), Tomas Danilevičius (Regional Technical Consultant Europe FIFA) oraz Marcin Dorna, Dyrektor Sportowy PZPN. Prelegenci poruszyli perspektywę rozwoju zawodników, tworzenia środowiska dla najlepszych i podejmowania rywalizacji przez młodych zawodników. Zajęto się także tematem naturalnej adaptacji do piłki seniorskiej oraz nabywania doświadczenia międzynarodowego oraz pewności siebie.
Paneliści podjęli też tematykę indywidualnej ścieżki i selekcji uczestników programów dla młodzieży, oferowanych przez PZPN, takich jak Talent Pro czy Future Pro. Podkreślono rolę PZPN w zakresie wytyczania ścieżek dla młodych zawodników i przedstawiono założenia takich procesów. Prelegenci opowiedzieli o narzędziach skautingu wewnętrznego i zagranicznego oraz Systemie Skautingu i Obserwacji. Przedstawiono też największe wyzwania na drodze do sukcesu w piłce nożnej.
W czwartym, zamykającym konferencję panelu, skupiono się natomiast na zwiększaniu partycypacji i budowaniu pozytywnego wizerunku piłki nożnej kobiet. W gronie prelegentów znaleźli się Marion Gavat (MA Regional Coordinator FIFA), Krzysztof Nowak (Prezes Zarządu GKS Katowice), Lidia Kołucka-Żuk (Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu Orlen S.A.) oraz Grzegorz Stefanowicz, Dyrektor Departamentu Piłkarstwa Kobiecego PZPN.
Podczas czwartego panelu zastanawiano się, jak zwiększać frekwencję na meczach kobiecej piłki nożnej, podając przykład współpracy z Areną Gdańsk Operator i pobicie rekordu frekwencji na meczu reprezentacji Polski kobiet. Przedstawiono także wyzwania na drodze promocji futbolu kobiecego oraz omówiono temat przełamywania barier kulturowych i społecznych w kontekście zmian w percepcji kobiecej piłki nożnej. Grzegorz Stefanowicz przybliżył uczestnikom konferencji kampanię „Dziewczyny. Drużyna nie tylko na boisku” oraz tematykę festiwali dla dziewcząt w Wojewódzkich Związkach Piłki Nożnej.
Zastanawiano się także, jak struktury lig regionalnych mogą pomóc zwiększyć liczbę dziewcząt grających w piłkę nożną, jak pozyskiwać i aktywować sponsorów w futbolu kobiecym oraz jaka jest przyszłość kobiecej piłki nożnej, podkreślając istotność jej upowszechniania oraz wyrównywania standardów.
Panele poprowadzili Aldona Marciniak i Krzysztof Marciniak.